گیربکس چیست؛ هر آنچه درباره جعبهدنده باید بدانید وبلاگ کارنامه (2)

فیدلیتی پرایم به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به کد با توانایی تولید حداکثر ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور قرار گرفته و این نیروی تولیدی به کمک یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. اینکه چین به عنوان یکی از کشورهایی با نیروی کار ارزان شناخته میشود، در این بین نقش مهمی دارد. به گزارش ایمنا، برند جتور () در سال ۲۰۱۸ در چین تأسیس شد، این برند زیر مجموعهی برند معتبر و خوشنام چینی به نام چری () است. اما در گذشته بدلیل بیتجربگی و برخی محدودیتهای اقتصادی قادر نبودند این اجزاء زیبا را به درستی و با تناسب کافی در کنار یکدیگر قرار دهند.اما چری و زیرمجموعههایش چند سالی است که به این نقص پیبردهاند و حالا در محصولات جدیدشان دیگر خبری از رینگهای بسیار کوچک و نامتناسب و یا اغراقهای بیمورد و خطوط بیهدف یافت نمیشود. شاید برایتان جالب باشد اما حتی برخی سیاستها و مقررات دولتی نیز میتوانند بر قیمت خودروها تأثیرگذار باشند و باعث نوسان در قیمت روز فیدلیتی و دیگر خودروها شوند.


روغن موتور خودرو البته مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر در شرایط ترکیبی برای استانداردهای روز جهان عدد چندان شگفتانگیزی به حساب نمیآید اما در هر صورت به نسبت جثه و وزن نه چندان سبک ماشین، میتوان گفت که راضیکننده است.از دیگر مشخصات فنی فیدلیتی میتوان به سیستم تعلیق مکفرسون جلو و چند اتصالی مستقل عقب اشاره نمود که نوید یک سواری قابل قبول را به ما میدهند. به عنوان مثال مالیاتهای بالا و نرخ سود بانکی باعث افزایش هزینه تولید خودروها میشوند و در نتیجه قیمت روز خودروها مانند فیدلیتی نیز افزایش مییابد. با توجه به افزایش قیمت خودروها در بازار، خریدارانی که استفاده از شرایط فروش فیدلیتی بهمن موتور که توسط سایا خودرو ارائه شده است را به تعویق میاندازند، ممکن است به آن دسته از خریداران تبدیل شوند که نتوانند در آینده قیمت خودرو را بپردازند و مجبور به خرید خودروهای قدیمیتر و با کیفیت پایینتر شوند. همچنین جعبه دنده دوکلاچه فیدلیتی هم برای شهر کوهپایهای و پرترافیک همچون تهران میتواند مقدرای پر استهلاک باشد و بهتر است که در ترافیکهای طولانی در سربالاییها جعبه دنده در حالت دستی قرار گیرد.فیدلیتی از لحاظ مصرف سوخت هم شرایط قابل قبولی دارد.


این نوع، نوع خاصی از جعبه دنده نیست، بلکه بهعنوان یک تکنولوژی برای عوضکردن دندهها مورد استفاده قرار میگیرد. به این نسخه جدید دو آپشن کروز کنترل و دیلایت هم اضافه شده است؛ بنابراین، جک هنوز هم میتواند برای کسانی که خواهان یک شاسیبلند اتوماتیک هستند گزینهٔ مناسبی باشد هرچند که باید طراحی بیرونی قدیمی و کابین کاملاً کهنهٔ آن کنار بیایید. بنابراین اگر ادعا میکنیم که قیمت ماشین فیدلیتی گروه بهمن مناسب تعیین شده است، این نظریه را با تکیه بر مزایای این کراس اوور مانند ظاهر مدرن و جذاب، کابین جادار و بزرگ با متریال مرغوب، پلتفرم مشترک با تیگو8، امکان سفارش در مدلهای 5 و 7 نفره و پیشرانه مشترک با محصولات چری (4) مطرح کردهایم. علاوه بر گیربکس، تغییرات دیگری نیز در کابین و آپشنهای فیدلیتی نیو پرایم جدید دیده میشود. در کنسول میانی خودرو نیز به جز یک زیر آرنجی مورد خاصی دیگری به چشم نمی خورد. کیفیت قطعات هم در سطح قابل قبولی قرار دارد و میتوان گفت که به نسبت رقبا از نظر کیفی نقطه ضعف خاصی نخواهد داشت. حجم جزئیات و ریزه کاریهای کابین، تعداد دکمههای فراوان روی فرمان و دنده برای منتقدان غربی مشخصات ماشین دیگنیتی پرایم که به مینیمالیسم خو گرفته اند تا حدی نامتعارف بوده اما برای سلیقه آسیایی ما میخواند.


قیمت خودرو در بازار کاهشی شد؛ افت 80 میلیونی«هایما S7 پلاس» + فیدلیتی پرایم دارای مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر در شرایط ترکیبی است همچنین میتوان به سیستم تعلیق مکفرسون جلو و چند اتصالی مستقل عقب اشاره کرد. برای مقایسه امکانات رفاهی شاهین و تارا، باید به امکانات هر کدام از تیپهای شاهین اشاره کنیم. قبل از اینکه سراغ مقایسه انواع مدلهای شاهین و تارا برویم، هر کدام از ماشینها را به طور کلی معرفی میکنیم. آن چه که به واقع اتومبیل مرسدس را از سایر خودروها متمایز می کند، حجم فناوری هایی است که در انواع و اقسام مدل های مرسدس به کار گرفته شده است. همچنین نسخه 7 نفره فیدلیتی هم قابل سفارش است که میتواند برای خودروهای خانوادههای پر جمعیت و سفرهای دسته جمعی بسیار آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود کارآمد باشد. رهام دارای ایموبیلایزر، ایزوفیکس و سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی است. ماشین فیدلیتی گروه بهمن نیز از نظر لیست امکانات یکی از کاملترین ماشینهای رده قیمتی خودش محسوب میشود و با ارائه انواع و اقسام گزینههای رفاهی و ایمنی برای راننده و سایر سرنشینان جای گله و شکایتی باقی نگذاشته است. هرچند همچنان باید در نظر داشت که پیشرانههای توربو علیرغم تمامی برتریهایی که در بازدهی مناسب و مصرف سوخت پایین و گشتاور خطی ارائه میکنند، گزینههای پراستهلاکتر و حساستری نسبت به انواع مشابه تنفس طبعیی محسوب میشوند و نیاز به بنزین سوپر و دقت بالاتری در نگهداری دارند.  ​​​!